Foto’s van je slaapkamer en al je spullen op het internet. Het hoort erbij als je je huis in de verkoop zet. Of toch niet? Maud Verschuren en haar partner verkochten hun huis via stilleverkoop.nl. “We deelden maar één foto van het huis. Ik wilde niet dat mijn hele inboedel op social media zou staan.”

Gluurders op social media en tig keer je huis opruimen voor een bezichtiging. Maud Verschuuren en haar partner zaten er niet op te wachten. Daarom verkochten ze hun huis in het Limburgse Panningen via stilleverkoop.nl. Maar dat de woning maar door een klein publiek is gezien, betekent niet dat de verkoop niet succesvol was. Integendeel.

Bezig met nieuwbouw

Maud: “We waren al bezig met nieuwbouw toen we voor het eerst nadachten over de verkoop van onze woning. Het zou namelijk nog wel even duren voordat ons nieuwe huis klaar zou zijn.” Toch besluit het stel hun huis te laten taxeren. Uiteindelijk kiezen ze ervoor om het huis via stilleverkoop.nl te verkopen. Niet alleen omdat ze op hun privacy gesteld zijn, maar ook omdat er niet zoveel haast is bij de verkoop. “Bij ons in de buurt is deze verkoopmethode al wat bekender. Daarom hadden we geen twijfels.”

Direct interesse

Uiteindelijk komt de woning op stilleverkoop.nl te staan met slechts één foto en een prijsindicatie. Maar bang voor weinig animo was het stel niet. Maud: “Een half jaar voor het huis uiteindelijk in de verkoop stond waren er al wel eens mensen geweest die ons hadden laten weten dat ze interesse hadden. Dat er animo was hadden we wel gedacht, het aantal huizen ligt immers niet voor het oprapen. Toen ons huis eenmaal te koop stond, had Foppe (de oprichter van Stilleverkoop.nl) al meteen twee geïnteresseerden. En ook via mijn zus klopte er nog een stel aan. Daarnaast hadden we goede voorwaarden. We hadden met Foppe de afspraak gemaakt dat als we het huis niet via hem zouden verkopen, er ook geen kosten zouden zijn.”

Uiteindelijk zijn er drie stellen in hun woning wezen kijken. Maud vertelt: “De geïnteresseerden kwamen allemaal op dezelfde dag. We hoefden dus maar één keer te zorgen dat alles aan kant was. In een huis met kinderen wordt geleefd, dus we hoefden maar een keer al het speelgoed extra goed op te ruimen. Heel erg fijn dat het op deze manier kon.” 

Zelf de voorwaarden stellen

Bij die drie kijkers zitten ook de uiteindelijke kopers. Het fijne aan de stille verkoop was in dit geval ook dat Maud en haar partner zelf de voorwaarden konden stellen. De koopovereenkomst werd in maart 2021 getekend, maar omdat het nog even zou duren voordat hun nieuwbouwhuis klaar zou zijn, zou de overdracht pas aan het einde van het jaar plaatsvinden. Tijdens een reguliere verkoop is dit vaak lastiger, de meeste kopers op de reguliere markt willen niet zo lang wachten.

Maud: “Ons huis is nog steeds niet klaar, maar we hebben inmiddels een tussenoplossing bedacht. Het is in elk geval heel fijn dat we wat langer de tijd hadden. Uiteindelijk hadden we via opbieden op de reguliere markt misschien een iets hogere vraagprijs gekregen, maar deze manier van verkopen sprak ons meer aan.”